For spesielt interesserte: PULS UNDER INTERVALL

Tenkte komme med litt innputt i treningskategorien min. M frste og fremst informere om at jeg p INGEN MTE er noen ekspert p dette omrdet - men jeg kan en god del etter tre r som mellomdistanselper. Jeg svarer gjerne p sprsml om det skulle vre noen, men ikke ta svarene mine for god fisk. Ingen utdannelse, kun erfaring p omrdet.



Dette er puls-kurven min under intervallkten jeg hadde tirsdag 19. november. Jeg trente alene og brukte derfor puls som enhjelpp om intensiteten var riktig. Det viktigste vil alltid vre flelsen jeg selv har under kten - at jeg ikke fler jeg lper for sakte, samtidig som jeg ikke skal f melkesyre. Disse ktene lper jeg p terskel, alts saktere enn at jeg fr melkesyre. P den mten bygger jeg kondis som jeg trenger p 400m hekk/800m.

Dette var kten jeg kjrte:

Oppvarming:
Lp fra buss-/trikkestoppet ved Ullevl sykehus og ned til start 1100m i Frognerparken som en litt lengre oppvarming. 19min/3,1km.

Intervall:
6 x 1100m i Frogner-/Vigelandsparken med 30 sekunder stillestende pause.

Avsluttet med drag i motbakke:
6 x 60-70m med 70-90% intensitet.

Utjogg:
8 min/1,2 km



Jeg har stilt min klokke inn p Olympiatoppen sine pulssoner og bruker dermed ikke sonene fra Polar. De fleste ktene mine skal lpes i sone tre, ikke hyere enn nederste delen av sone fire. For meg tilsier det at jeg skal ligge mellom 176-186 under dragene. I pausene skal pulsen aller helst synke til under sone tre (alts under 176). At pulsen synker er et tegn p at intensiteten er riktig. Hos meg pleier den ke de frste fem sekundene, synke litt frem til det har gtt rundt 20 sekunder, hvor pulsen synker fort.

Under selve dragene begynner jeg med litt lav puls etter pausen, hvor den ker jevnt. Normalt sett har jeg 1-3 punkter hvor jeg sjekker at pulsen er innenfor det jeg fler er passe og hvor jeg kjenner p pusten. Jeg skal ikkehiveetter pusten, men puste fort. En hovedregel er at farta skal vre jevn, s nr pulsen har ndd "toppen" (for meg 183-186) s holder den seg som oftest der. Merker jeg at jeg puster for tungt og ser at pulsen er for hy - s senker jeg farten med en gang frem til jeg har "kommet meg".

Dragene gjorde jeg for fartens skyld - og for ikke bli seig i musklene etter ha lpt spassrolig.

4 kommentarer

Bent Olav Olsen

27.11.2013 kl.10:35

Er farten den samme p alle seks 1100 m?

Morsomt se hvordan en terskelkt ser ut for en hekkelper. Jeg er triatlonmosjonist og bruker terskelkt for bli bedre til lpe 10 km-42km (etter svmming og sykling :-) ) . Mine terskelkter ser ofte slik ut: oppvarming med gradvis kning til "terskelfart" og s tre "perioder" i terskelfart med 2-3 min rolig jogg i mellom. Nr jeg starter opp med dette p hsten s er det typisk slik: 10 min oppvarming - 7 min x3 (med 2 min jogg) - 10min rolig.

S kes lengden p "dragene" etter hvert som jeg holder lenger p terskel. Til f.eks 10 min oppvarming - 10 min terskelfart -2 min jogg - 20 min terskelfart - 2 min jogg - 15 min terskelfart - 10 min rolig.

Jeg holder farten/innsatsen stabil og ser da at p andre og tredje "drag" ker pulsen selv om innsatsen holdes lik.

Tina Helen Bergem

27.11.2013 kl.10:54

Bent Olav Olsen: Farten er nogenlunde lik, jeg lp litt sakte den frste under denne kten, men p resten varierte det i 10 sekunder.

Uff, dine kter hres utrolig tunge ut! Men en liker vel forskjellige ting :-) dette er de lengste intervallene mine, og de er mer enn lange nok for psyken min.

Bent Olav Olsen

27.11.2013 kl.11:38

Tror nok din kt er vesentlig hardere. Du har trolig relativt hy fart for komme opp i nsket "pulsniv", jeg bygger pulsniv saktere opp i den farten som til en hver tid er min antatte konkurransefart hvis jeg skulle lpe en time (som jo er en svrt forenklet beskrivelse av forholdet mellom terskelfart/terskelpuls, men som holder for mosjonistbruk)

Tina Helen Bergem

27.11.2013 kl.12:23

Bent Olav Olsen: Det kan godt hende, for meg varer en konurranse i underkant av 70 sekunder ;-) s lpe for lange intervaller vil jeg nok ikke f s mye igjen for (heldigvis, siden jeg hater det).

Skriv en ny kommentar

hits