De viktigste markedsførerne

Noe av det første jeg lærte da jeg startet på bacheloren i markedsføring var kundebøtta. En fiktiv bøtte med hull i bunnen. Bøtta er dine eksisterende kunder, hvor bedriften (forhåpentligvis) hele tiden fyller på med nye forbrukere. Hullet skal forklare hvordan noen hele tiden vil forsvinne. 

Det er nesten alltid billigere å jobbe for å beholde dine eksisterende kunder, kontra å hele tiden arbeide for å få nye kunder.

Resultatet av dette vil da være at du må yte bra kundeservice, oppfølging og bra produkter til forbrukerne du har nå. Hva vil dette si? Jo, det vil si at personene, de ansatte, som snakker med dine kunder må gjøre en god jobb. Det vil si at de som står bak disken på alle butikkene inne på kjøpesenter må gjøre en god jobb, slik at kundene kommer tilbake. Noen vil selvfølgelig forsvinne, men flest mulig. Aller helst skal de ansatte yte så godt at forbrukerne anbefaler organisasjonen videre til bekjente.

Hva betyr dette for ledelsen? Det betyr at de ansatte på gulvet må få god opplæring. Med opplæring mener jeg at det må læres hvor god service bransjen krever, butikkselgere må vite mest mulig om produktet de skal selge og de må lære grunnleggende salg. Markeder er i konstant endring, som for deg som leder betyr at du aldrialdri skal glemme å fortsette opplæringen. 

Jeg tror dette også betyr at det er viktig at ledelsen vet hvordan denne jobben skal gjøres. Det må være utrolig vanskelig å bestemme hvordan alt skal gjøres om en aldri har gjort det selv. 

Bunnlinja til bedriften er med andre ord avhengig av de som står bak disken i alle butikkene.

Jeg er utrolig takknemlig for at jeg har vært på det såkalte gulvet i mange år - hos Lampehuset og hos SiO Athletica. Det har gitt meg utrolig mye viktig kunnskap om hvordan forbrukeratferden fungerer i praksis. Jeg er overbevist om at det gjør enhver markedsfører bedre i jobben sin.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits